Ordinul nr. 2.226/27.12.2006 privind utilizarea unor formulare financiar contabile de catre persoanele prevazute la Art. 1 din Legea contabilitatii nr. 82/1991 republicata, publicat în Monitorul Oficial nr. 1056/30.12.2006 Începând cu data de 1 ianuarie 2007 persoanele impozabile vor emite facturi în temeiul art. 155 din Codul fiscal .
Factura este documentul justificativ pentru deducerea TVA si nu factura fiscala, care mai poate fi utilizata pâna la epuizarea stocului, dar nu este suficienta pentru deducerea TVA. Potrivit Art. 155 alin. 5 din Codul Fiscal, factura cuprinde în mod obligatoriu urmatoarele informatii:
- numarul de ordine, în baza uneia sau mai multor serii, care identifica factura în mod unic;
- data emiterii facturii;
- denumirea/numele, adresa si codul de înregistrare în scopuri de TVA, dupa caz, ale persoanei impozabile care emite factura;
- denumirea/numele, adresa si codul de înregistrare în scopuri de TVA, ale reprezentantului fiscal, în cazul în care furnizorul/prestatorul nu este stabilit în România si si-a desemnat un reprezentant fiscal, daca acesta din urma este persoana obligata la plata taxei;
- denumirea/numele, adresa si codul de înregistrare în scopuri de TVA ale cumparatorului de bunuri sau servicii, dupa caz;
numele si adresa cumparatorului, precum si codul de înregistrare în scopuri de TVA, în cazul în care cumparatorul este înregistrat în România, precum si adresa exacta a locului în care au fost transferate bunurile, în cazul livrarilor intracomunitare de bunuri;
- denumirea/numele, adresa si codul de înregistrare în scopuri de TVA ale reprezentantului fiscal, în cazul în care cealalta parte contractanta nu este stabilita în România si si-a desemnat un reprezentant fiscal în România, în cazul în care reprezentantul fiscal este persoana obligata la plata taxei;
- codul de înregistrare în scopuri de TVA furnizat de client prestatorului, pentru serviciile prevazute la art. 133 alin. (2) lit. c)- f), lit. h) pct. 2 si lit. i);
- codul de înregistrare în scopuri de TVA cu care se identifica cumparatorul în celalalt stat membru, în cazul operatiunii prevazute la art. 143 alin. (2) lit. a);
- codul de înregistrare în scopuri de TVA cu care furnizorul s-a identificat în alt stat membru si sub care a efectuat achizitia intracomunitara în România, precum si codul de înregistrare în scopuri de TVA, prevazut la art. 153 sau 1531, al cumparatorului, în cazul aplicarii art. 126 alin. (4) lit. b);
- denumirea si cantitatea bunurilor livrate, denumirea serviciilor prestate, precum si particularitatile prevazute la art. 1251 alin. (3) în definirea bunurilor, în cazul livrarii intracomunitare de mijloace de transport noi;
- data la care au fost livrate bunurile/prestate serviciile sau data încasarii unui avans, cu exceptia cazului în care factura este emisa înainte de data livrarii/prestarii sau încasarii avansului;
- baza de impozitare a bunurilor si serviciilor, pentru fiecare cota, scutire sau operatiune netaxabila, pretul unitar, exclusiv taxa, precum si rabaturile, remizele, risturnele si alte reduceri de pret;
- indicarea, în functie de cotele taxei, a taxei colectate si a sumei totale a taxei colectate, exprimate în lei, sau a urmatoarelor mentiuni:
- în cazul în care nu se datoreaza taxa, o mentiune referitoare la prevederile aplicabile din acest titlu sau din Directiva a 6-a, ori mentiunile \"scutit cu drept de deducere\", \"scutit fara drept de deducere\", \"neimpozabila în România\" sau, dupa caz, \"neinclus în baza de impozitare\";
- în cazul în care taxa se datoreaza de beneficiar în conditiile art. 150 alin. (1) lit. b)-d) si g) sau ale art. 160, o mentiune la prevederile prezentului titlu sau ale Directivei a 6-a ori mentiunea \"taxare inversa\";
- o referire la alte facturi sau documente emise anterior, atunci când se emit mai multe facturi sau documente pentru aceeasi operatiune;
- orice alta mentiune ceruta de acest titlu.
Potrivit prevederilor Legii nr. 31/1990 cu modificarile si completarile ulterioare, societatile cu raspundere limitata trebuie sa înscrie pe factura si capitalul social, iar societatile pe actiuni - atât capitalul social subscris, cât si cel varsat Art. 74 din Legea 31/1990 cu modificarile si completarile ulterioare prevede:
În orice factura, oferta, comanda, tarif, prospect si alte documente întrebuintate în comert, emanând de la o societate, trebuie sa se mentioneze denumirea, forma juridica, sediul social, numarul din registrul comertului si codul unic de înregistrare. Sunt exceptate bonurile fiscale emise de aparatele de marcat electronice, care vor cuprinde elementele prevazute de legislatia din domeniu.
Daca societatea pe actiuni opteaza pentru un sistem dualist de administrare, în conformitate cu prevederile art. 153, documentele prevazute la alin. (1) vor contine si mentiunea \"societate administrata în sistem dualist\".
În documentele prevazute la alin. (1), daca acestea provin de la o societate cu raspundere limitata, se va mentiona si capitalul social, iar daca ele provin de la o societate pe actiuni sau în comandita pe actiuni, se vor mentiona atât capitalul social subscris, cât si cel varsat.
În situatia în care documentele prevazute la alin. (1) sunt emise de o sucursala, acestea trebuie sa mentioneze si oficiul registrului comertului la care a fost înregistrata sucursala si numarul ei de înregistrare.
Potrivit prevederilor Art 155 par. (6), din Codul fiscal, semnarea si stampilarea facturilor nu sunt obligatorii.
Conform OMEF 3512/2008:
AVIZUL DE INSOTIRE A MARFII
Este formular cu regim special intern de tipärire si numerotare.
1 . Serveste ca:
- document de Insotire a märfii pe timpul transportului, dupä caz;
- document ce stä Ia baza Intocmirii facturii, dupä caz;
- dispozitie de transfer al valorilor materiale de Ia o gestiune Ia alta, dispersate teritorial, ale aceleiasi unitäti;
- document de primire In gestiune, dupä caz;
- document de descärcare din gestiune a bunurilor cedate cu titlu gratuit.
2. Se Intocmeste, In douä sau mai multe exemplare, de cätre unitätile care nu au posibilitatea Intocmirii facturii In momentul livrärii produselor, märfurilor sau altor valori materiale, precum si In alte situatii stabilite prin procedurile proprii ale unitatii.
In cazul transferului de bunuri Intre gestiunile aceleiasi unitäti, dispersate teritorial, precum si al transportului bunurilor cedate cu titlu gratuit (mostre, bunuri date pentru stimularea vãnzärii sau testäri Ia locul de desfacere, premii, materiale promotionale etc.) avizul de Insotire a märfii va purta mentiunea Färä facturä, dupä caz.
Pe avizul de Insotire a märfii emis pentru valori materiale trimise pentru prelucrare Ia terti se face mentiunea Pentru prelucrare Ia terti.
In celelalte situatii decãt cele preväzute mai sus se face mentiunea cauzei pentru care s-a Intocmit avizul de Insotire a märfii si nu factura.
3. Circulä, dupä caz:
- Ia furnizor:
- Ia delegatul unitätii care face transportul sau al clientului, pentru semnare de primire;
- Ia compartimentul desfacere, pentru Inregistrarea cantitätilor livrate In evidentele acestuia si pentru Intocmirea facturii;
- Ia compartimentul financiar-contabil;
- Ia cumpärätor:
- Ia magazie, pentru Incärcarea In gestiune a produselor, märfurilor sau altor valori materiale primite, dupä efectuarea receptiei de cätre comisia de receptie si dupä consemnarea rezultatelor;
- Ia compartimentul aprovizionare, pentru Inregistrarea cantitätilor aprovizionate In evidenta acestuia;
- Ia compartimentul financiar-contabil, pentru Inregistrarea In contabilitatea sinteticä si analiticä.
4. Se arhiveazä, dupä caz:
- Ia furnizor:
- Ia compartimentul desfacere;
- Ia compartimentul financiar-contabil;
- Ia cumpärätor:
- Ia compartimentul financiar-contabil.
5. Continutul minimal obligatoriu de informatii al avizului de Insotire a märfii este urmätorul:
- seria si numärul intern de identificare a formularului;
- data emiterii formularului;
- datele de identificare ale furnizorului (denumire, adresä, cod de identificare fiscalä);
- datele de identificare ale cumpärätorului (denumire, adresä, cod de identificare fiscalä);
- denumirea si cantitatea bunurilor livrate;
- pretul si valoarea, dupä caz;
- date privind expeditia: numele delegatului, buletin/carte identitate (serie, numär), numärul msjlocului de transport, ora livrärii, semnätura delegatului;
- semnätura expeditorului.
- data primirii In gestiune si semnätura gestionarului primitor.
CHITANTA
1 . Serveste ca:
- document justificativ pentru depunerea unei sume In numerar Ia casieria unitätii;
- document justificativ de Înregistrare In registrul de casä si In contabilitate.
In conditille In care sumele Inscrise pe chitantä sunt aferente Iivrärilor de bunuri sau prestärilor de servicil scutite färä drept de deducere conform prevederilor legale (ex: art. 141 aIm. (1) si (2) din codul fiscal), formularul de chitanta este docu mentul justificativ care stä Ia baza Inregistrarii veniturilor in contabilitate.
2. Se Intocmeste In douà exemplare, pentru fiecare sumä Incasatà, de cätre casierul unitatii si se semneazä de acesta pentru primirea sumei.
3. circulä Ia depunàtor (exemplarul 1, cu stampila unitätii). Exemplarul 2 rämãne In carnet, fund folosit ca document de verificare a operatiunilor efectuate In registrul de casà.
4. Se arhiveazà Ia compartimentul financiar-contabil, dupä utilizarea completä a carnetului (exemplarul 2).
5. continutul minimal al formularului:
- denumirea unitätii; codul de identificare fiscalà; numarul de Inregistrare Ia oficiul registrului comertuIui; sediul (localitatea, str., numar); judetul;
- denumirea, numärul si data (ziua, luna, anul) Intocmirii formularului;
- numele si prenumele persoanei fizice care depune sume si ce reprezintä acestea sau, dupä caz, denumirea unitatii; codul de identificare fiscalä; numàrul de Inregistrare Ia oficiul registrului comertuIui; sediul (localitatea, str., numar); judetul persoanei juridice;
- suma in cifre si litere;
- semnatura casierului.